anderstalige boeken foto
Goed voorlezen is een kunst, maar wel een kunst die iedereen kan leren! Vind een kind het lastig om stil te zitten, om lang te luisteren? Dan zijn er een aantal dingen die je kunt doen om het kind meer te betrekken bij het voorlezen.
Begin niet zomaar maar zorg ervoor dat het kind nieuwsgierig wordt naar het boek. Als jij enthousiast bent over een boek, werkt dat al gauw aanstekelijk. Zeg dingen als: “Kijk eens, wat een mooi/leuk/spannend/grappig/… boek dit volgens mij is! Ik ben reuze benieuwd wat er in dit boek allemaal gebeurt! Oh kijk het gaat over… Dat is interessant/leuk/spannend/… Zullen we samen eens kijken?
Heb je het kind zover dat hij/zij graag voorgelezen wil worden, ga dan ergens lekker samen zitten. Bijvoorbeeld knus tegen elkaar aan op de bank. Dat geeft het kind een veilig en fijn gevoel en dat alleen kan al een reden zijn om een voorleesmoment fijn vinden.
Start niet gelijk met lezen maar begin met het kind te praten over het boek. Daardoor maak je voorlezen interactief: het kind luistert niet alleen maar maar doet actief mee. Daardoor houdt het zijn/haar aandacht er beter bij! Hieronder vind je vragen die je kunt stellen voor, tijdens en na het voorlezen. Zo houd je het kind actief!
N.B.: Door interactief voorlezen leert het kind ook meer! Meer over interactief voorlezen vind je op de pagina “Interactief voorlezen”.
Jongere kinderen zijn niet in staat om lang te luisteren. Dat kunnen ze gewoonweg nog niet! Ze willen de wereld zelf ontdekken, willen bewegen. Het is dus belangrijk dat je samen met het boek bezig bent. Op die manier leert het kind ook meer!
Een manier om het kind bij het lezen te betrekken is vragen stellen. Bij elk boek op de pagina Boeken van deze website vind je vragen die je kunt stellen. Vragen voor je gaat lezen, vragen voor tijdens het lezen en vragen voor na het lezen.
Ook oudere kinderen vinden het trouwens vaak nog heerlijk om voorgelezen te worden, ook als ze zelf al kunnen lezen. Oudere kinderen kunnen langer achterelkaar luisteren. Tussendoor praten of vragen stellen over het verhaal ervaren ze soms als storend, zeker als het verhaal heel spannend is! Dus stel dan alleen vragen als je merkt dat de aandacht verslapt.
Vragen voor je het boek gaat lezen zijn belangrijk om het kind nieuwsgierig te maken naar het boek. Is hij/zij nieuwsgierig naar het boek, dan zal hij/zij ook beter luisteren! Ook kun je door vragen te stellen er achter komen wat het kind al weet en kent over het onderwerp van het boek.
Vragen stellen tijdens het lezen dient om het kind te (blijven) betrekken bij het lezen en bij het boek. Als je merkt dat de aandacht verslapt is het een goede manier om het kind weer aan het luisteren te krijgen. Door zelf vragen te stellen aan het kind zet je het kind aan tot denken. Ook zet je het kind aan tot het gebruiken van de woorden, de begrippen en het thema/de thema’s van het boek. Doordat het kind op dat moment echt wat doet, nl. praat, denkt en voelt, leert het. Op dat moment maakt het nieuwe verbindingen aan in de hersenen. Wat het kind al weet, wordt aangevuld met nieuwe kennis. Zo leert het kind niet alleen de taal, maar ook over zichzelf en de wereld om hem/haar heen.
Ook zal het kind tijdens het lezen dingen uit het boek herkennen en ideeën of bepaalde gevoelens krijgen. Misschien heeft het kind zelf vragen. Geef het kind de ruimte om te praten over zijn/haar gedachten en gevoelens en geef de ruimte om vragen te stellen. Praat met het kind, geef antwoord op vragen of ga samen op zoek naar de antwoorden. Hoe actiever het kind meepraat, meedenkt en meevoelt, hoe meer hoe meer het leert!
Na het voorlezen zit een kind vaak nog helemaal in het verhaal. Een verhaal kan gevoelens oproepen, gedachtes, vragen of ideeën. Een goed moment om nog eens na te praten over die gevoelens, gedachtes en ideeën en om vragen te beantwoorden. Zo oefen je het praten en door het herhalen van woorden en begrippen, onthoudt het kind die woorden en begrippen beter. Zo breid je de taal en kennis van het kind uit.
In veel plaatsen in Nederland is een bibliotheek. Lid worden van de bibliotheek is voor kinderen tot 18 jaar gratis. Steeds meer bibliotheken breiden hun collectie anderstalige kinderboeken steeds meer uit, dus neem eens een kijkje en wordt lid!
Bukiboek.nl is een Nederlandse webwinkel gespecialiseerd in kinderboeken in vele talen.
Je vindt steeds meer anderstalige kinderboeken in kinderboekwinkels of “gewone” boekwinkels. Boekwinkels vind je in bijna iedere plaats in Nederland en ook zijn er in veel plaatsen speciale kinderboekwinkels. Zoek je iets maar kun je het niet vinden: vraag dan of ze het voor je kunnen bestellen!
Tips voor goede kinderboeken vind je o.a. op deze website. Ook kun je kijken naar welke boeken prijzen hebben gewonnen: dan weet je zeker dat je een goed kinderboek hebt. Kijk bijvoorbeeld naar de Ibby honour list van 2022: https://www.ibby.org/awards-activities/awards/ibby-honour-list/ibby-honour-list-2022
Ibby is een organisatie die zich inzet voor goede kinderboeken over de hele wereld. Veel mensen kennen IBBY niet, en dat is jammer! Zeker in deze tijd van talloze vreselijke conflicten in de wereld waar veel kinderen betrokken bij zijn, is het doel van de stichting actueel en belangrijk, namelijk door kinderboeken zorgen voor begrip, tolerantie en verbinding tussen mensen. Met boeken als ramen en spiegels van de wereld.
Een blog over IBBY in het algemeen en de Boek en Groet dag van 3 november 2023 in het bijzonder vind je hier.
Als kind leer je al snel je behoeftes uit te drukken met taal. Met taal kun je grappen maken en samen lachen, elkaar helpen, samen praten. Door taal kunnen we de ander leren kennen, en door taal leren we van alles over de wereld om ons heen. Door het leren van taal leren doen we kennis op. Die kennis is belangrijk om goed mee te kunnen doen in de kinderopvang, op school, en later om goed mee te kunnen doen in de maatschappij (denk aan werk, dingen regelen enz.)
Door voorlezen taal leren en verbeteren
Door voorgelezen te worden (of zelf te lezen) en te praten leer en verbeter je je taal. Er zijn steeds meer mensen die moeite hebben met lezen en daarom moeite hebben om mee te komen in onze (talige) maatschappij; ze begrijpen de brieven niet goed die ze krijgen van de bank, van de belastingdienst, van de huisarts en komen daardoor soms in de problemen. Taal, en de daarmee verbonden kennis, leren kinderen van de mensen om hun heen. Daarom is voorlezen (en zelf lezen), in welke taal dan ook, zo belangrijk. Van boeken leer je nieuwe woorden, nieuwe situaties. Je leert over de wereld. Je leert andere mensen beter te begrijpen.
Door taal beter meekomen op de kinderopvang en school
Door veel te praten met kinderen, over van alles en nog wat in de wereld, ze voor te lezen, ze te stimuleren zelf te lezen zorg je voor een “rijke” taalomgeving. Dit helpt kinderen beter mee te komen op de kinderopvang en op school, en later in hun werk. Ze kunnen beter meekomen, het verder schoppen en zich beter redden. Als je het beste voor een kind wil, is praten en lezen echt heel belangrijk voor succes op de kinderopvang, op school, werk en in de maatschappij in het algemeen. Door een rijke taalomgeving creëren we meer en betere kansen voor kinderen.